Analiza pieţei asigurărilor din România pornind de la garantarea şi exercitarea dreptului consumatorilor la reclamaţii
Autor:Dan Armeanu, Nicolae Istudor, Sgârdea Marian Florinel, Ana-Maria Burcă
JEL:C49, G22, D18
DOI:
Cuvinte cheie:dreptul la informare, reclamaţii, servicii financiare, piaţa asigurărilor, tehnici de analiza datelor.
Abstract:
Pe piaţa asigurărilor, protecţia consumatorilor reprezintă o componentă importantă care contribuie la stabilitatea, disciplina şi eficienţa acesteia. În acest sens, activitatea de educare şi informare a consumatorilor de asigurări cu privire la garantarea şi exercitarea dreptului acestora la reclamaţii deţine un rol esenţial în mecanismul de protecţie a acestora. Acest studiu vizează îmbunătăţirea capacităţii decizionale a consumatorilor de servicii financiare de pe piaţa asigurărilor din România printr-o mai bună informare cu privire la garantarea şi exercitarea dreptului la reclamaţii ce le revine în baza legislaţiei. Astfel, prin aplicarea a trei tehnici de analiza datelor – analiza componentelor principale, analiza cluster şi analiza discriminantă – asupra datelor privind reclamaţiile ce au fost înregistrate de cele 41 de societăţi de asigurări care au operat pe piaţa din România în anul 2012, se obţine o clasificare ce urmăreşte gradul de transparenţă al pieţei de asigurări, ducând la o mai bună informare a consumatorilor şi, implicit, la îmbunătăţirea protecţiei acestora prin scăderea nivelului tranzacţiilor prejudiciabile pentru consumatori.