Rolul consilierii vocaţionale a elevilor în valorificarea înclinaţiilor profesionale ale acestora
Autor:Gabriel Brătucu, Anca Madar, Nicoleta Andreea Neacşu, Dana Boşcor şi Codruţa Adina Băltescu
JEL:I29, I20, J23.
DOI:
Cuvinte cheie:consiliere vocaţională, competenţe profesionale, cariera profesională,
educaţie profesională
Abstract:
Experienţa multor ări cu o foră de muncă bine educată pune în evidenă rolul
important al serviciilor de consiliere vocaţională pentru orientarea profesională avantajoasă
a tinerilor. Cercetătorii manifestă, la rândul lor, un interes tot mai mare pentru studierea
rolului consilierii vocaţionale, din perspectiva creşterii eficienţei investiţiilor în educaţie şi
întăririi capacităţii întreprinderilor de a răspunde provocărilor economiei bazate pe
cunoaştere.
În România elevii de liceu au acces la servicii de orientare profesională, dar există
puţine informaţii cu privire la măsura în care se apelează efectiv la consiliere sau la cât de
utile sunt considerate serviciile respective. De multe ori, există un conformism social în
rândul liceenilor, care îi determină să aleagă acele profesii valorizate la un moment dat de
societate, fără a realiza un discernământ personal.
Scopul principal al acestui articol este de a analiza, ca bună practică, rolul
consilierii vocaţionale a elevilor în vederea dezvoltării competenţelor profesionale, astfel
încât atunci când aceştia decid în legătură cu cariera lor să o poată face corect. Pentru
monitorizarea opiniilor elevilor de liceu în legătură cu orientarea vocaţională şi a
percepţiilor despre integrarea lor pe piaţa muncii, s-a efectuat o cercetare de marketing, de
tipul sondajului de opinie, pe un eşantion de 2364 elevi de liceu din clasa a XII-a.
Cercetarea a evidenţiat ponderea redusă din rândul elevilor intervievaţi care au cunoştinţe
despre activitatea de orientare vocaţională, că dintre cei care au apelat la astfel de servicii
cea mai mare parte au fost mulţumiţi, dar şi faptul că aspectul cel mai important în vederea
obţinerii unui loc de muncă este legat de competenţele dobândite în timpul studiilor.