Impactul managementului si al culturii organizationale asupra creativitatii în industria hoteliera
Autor:Olimpia State si Maria-Cristina Iorgulescu
JEL:D23, L83, M14
DOI:
Cuvinte cheie:creativitate, inovare, cultura organizaionala, management, model Hofstede,
franciza, hotel
Abstract:
În mediul de afaceri actual, caracterizat prin instabilitate si imprevizibilitate,
succesul organizaiilor depinde de abilitatea acestora de a se adapta si de a administra
schimbarile necesare. Prin urmare, pentru a-si asigura un succes corporativ pe termen lung,
companiile trebuie sa aiba o cultura care sa încurajeze creativitatea si inovarea. Scopul
articolului este investigarea legaturii dintre cultura organizaionala si creativitate, dar si
impactul formei de management asupra culturii organizaionale. Cercetarea pune în lumina
cultura industriei hoteliere din România, utilizând modelul lui Hofstede. Au fost utilizai
trei factori: individualism, distana faa de putere si orientare pe termen lung, luând în
considerare impactul lor asupra inovarii. Articolul cerceteaza modul în care acesti factori
sunt influenai de forma de exploatare a hotelului, precum si impactul lor asupra
creativitaii organizaionale. Cercetarea s-a derulat în doua hoteluri din Bucuresti, afiliate
unui lan hotelier internaional. Pentru a identifica impactul formei de exploatare a hotelului
asupra culturii organizaionale, una din unitaile de cazare funcioneaza prin contract de
management, iar cealalta prin contract de franciza. Studiul se bazeaza pe un sondaj realizat
în rândul angajailor ambelor hoteluri. Rezultatele indica diferene în ceea ce priveste
cultura organizaionala a hotelului condus prin contract de management si cea a unitaii de
cazare ce funcioneaza prin contract de franciza. Sunt sugerate recomandari de sprijinire a
creativitaii angajailor. Sunt discutate si implicaiile rezultatelor obinute, luând în
considerare limitele studiului si direciile pentru cercetari viitoare.