Aspecte ale impactului crizei economice si financiare asupra planificarii strategice în agentiile de turism
Autor:Claudia E. Tuclea, Dragos C. Vasile, Andreea F. Schiopu si Monica Marin
JEL:M10
DOI:
Cuvinte cheie:strategie, planificare strategica, agenie de turism, avantaj concurenial,
criza economica si financiara
Abstract:
Aceasta lucrare îsi propune sa exploreze comportamentul strategic al ageniilor de
turism din România si procesul de elaborare a strategiei înainte de începerea, dar si în
timpul crizei economice actuale.
Folosind 88 de interviuri în profunzime cu manageri români ai unor agenii de
turism de dimensiuni diferite, am urmarit înelegerea masurii în care acesti manageri
practica managementul strategic, rolul managementului strategic în conducerea ageniilor
de turism înainte de, dar si în timpul crizei, si modificarile adoptate în procesul de
planificare strategica impuse de criza. De asemenea, cercetarea si-a propus sa identifice
cum percep acestia efetul crizei asupra mediului de afaceri si asupra comportamentului
competitorilor.
Rezultatele sugereaza ca, la început, ageniile de turism au urmat un proces
informal de planificare strategica, cu un accent mare pe obiectivele pe termen scurt, având
în vedere turbulenele din mediul afectat de criza economica. Acest lucru s-a tradus într-un
accent mai puternic pe masurile financiare si cele legate de reducerea costurilor. Criza
prelungindu-se, managerii au redescoperit rolul strategiei, încercând sa gaseasca noi
modalitai de a crea valoare pentru clieni, reconsiderând rolul avantajului concurenial.
Lucrarea ofera o imagine asupra proceselor de management strategic ale ageniilor
de turism si asupra schimbarilor în comportamentul si direcia strategica a acestora ca
urmare a crizei financiare si economice, abordând o nevoie teoretica si practica bine
definita.