Practici privind managementul strategic în sectorul hotelier din România
Autor:Ovidiu-Niculae Bordean si Anca Borza
JEL:L83, M21, M53, O12
DOI:
Cuvinte cheie:Practici de management strategic, strategii de inovare, sector hotelier,
studiu, esantion
Abstract:
Competiia acerba în rândul hotelurilor a determinat managerii acestora sa-si
reconsidere modul în care acioneaza. Planificarea strategica este privita ca o modalitate
prin care acestia pot sa creasca performana hotelurilor si sa obina avantaje concureniale.
Lucrarea investigheaza diverse aspecte ale managementului strategic specifice industriei
hoteliere cu ajutorul unui studiu menit sa identifice practicile strategice utilizate în
hotelurile din regiunea de Nord-Vest a României. Prin intermediul unei cercetari cantitative
a fost administrat un chestionar unui numar de 65 de persoane cu rol de decizie din cadrul
unor hoteluri situate în cinci orase importante din România. Scopul a fost acela de a oferi o
imagine fidela a abordarilor strategice din aceste hoteluri. Au fost folosite 25 de afirmaii
care corespund celor mai utilizate practici de management strategic identificate în literatura
de specialitate. Rezultatele cercetarii arata ca hotelurile din esantionul studiat urmaresc în
special punerea în practica a unor strategii de difereniere si inovare. Testul ANOVA a
permis identificarea unor diferene semnificative între modul în care strategiile sunt
implementate în funcie de câteva caracteristici cheie ale hotelurilor (marime, categorie, tip
de management). Rezultatele cercetarii sunt extrem de valoroase atât pentru manageri
deoarece le permit dezvoltarea celor mai bune strategii, cât si pentru teoreticienii interesai
de îmbogairea domeniului stiinific.