Etica consilierii online în turism: un aspect ce tine de satisfactia utilizatorilor
Autor:Gabriel Cristian Sabou, Puiu Nistoreanu si Denisa Vlad
JEL:L83, L86, M31, M37
DOI:
Cuvinte cheie:turism, Internet, etica, consliere online, agenii de turism, marketing
Abstract:
Cresterea extraordinara a popularitaii internetului a afectat într-o mare masura
aproape toate domeniile vieii. Sectorul turismului nu face nici el excepie, ageniile de
turism fiind nevoite astazi sa pastreze ritmul cu noile tehnologii. Companiile de transport
aerian – si companiile de transport în general, în pas cu aceste schimbari, si-au creat online
divizii speciale de vânzari directe catre consumatorul final. În mod similar, multe agenii de
turism tradiionale au fost nevoite sa-si mute activitatea parial sau total în spaiul virtual.
Multitudinea informaiilor online comunicate de catre ageniile de turism sau de catre
persoane obisnuite care-si împartasesc experienele lor cu privire la destinaiile turistice din
întreaga lume, au determinat schimbari în comportamentul consumatorului. Multe dintre
parerile postate sunt obiective, dar, în acelasi timp, sunt si pareri care au scopul de a denigra
concurena. Pe de alta parte sunt si pareri scrise de persoane special angajate pentru a
promova unele staiuni sau hoteluri prin intermediul blog-urilor lor de calatorie. Un numar
mare de companii din diverse domenii de activitate prefera acest tip de promovare,
deoarece este foarte eficient si este, de asemenea, mai ieftin. În sectorul turismului,
managerii angajeaza adesea personal specializat, care are o mare credibilitate în mediul
online pentru a posta pe diferite site-uri sau blog-uri recenzii pozitive pentru serviciile lor,
în scopul de a crea afacerii notorietate si o imagine mai buna. Astfel, pentru a identifica
modul în care este perceputa de catre turisti influena consilierii online asupra alegerii unui
pachet turistic sau a unei destinaii turistice, s-a realizat o cercetare cantitativa, lucrarea de
faa prezentând rezultatele acesteia. Astfel cercetarea indica faptul ca, în ciuda folosirii
intensive a internetului pentru informare, atunci când se doreste planificarea unei viitoare
calatorii, utilizatorii sunt constieni de faptul ca sfaturile si comentariile postate online au
un grad relativ scazut de obiectivitate.