Relaţia între antreprenoriat şi guvernanţa corporativă. Cazul companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti
Autor:Nadia Albu şi Ruxandra Adriana Mateescu
JEL:M14, L26, G34
DOI:
Cuvinte cheie:Antreprenoriat corporativ, guvernanţă corporativă, România, teoria
agenţiei, teoria semnalului
Abstract:
Această lucrare reprezintă o investigaţie la nivel micro-economic a
antreprenoriatului în mediul de afaceri. Mai exact, obiectivul lucrării constă în studierea
empirică a relaţiei dintre antreprenoriatul corporativ şi guvernanţa corporativă în cazul
companiilor non-financiare listate la Bursa de Valori din Bucureşti. În acest scop am
utilizat informaţii disponibile public (situaţii financiare, rapoarte anuale) iar pentru
interpretarea rezultatelor am mobilizat un cadru teoretic derivat din teoria agenţiei şi cea a
semnalului, precum şi analiza pe bază de corelaţii. Rezultatele au semnalat faptul că există
diferenţe între companiile aparţinând diferitelor industrii dar şi în cazul celor incluse sau nu
în indexul BET-TR al BVB în ceea ce priveşte modul de aplicare şi divulgare a practicilor
de antreprenoriat şi guvernanţă corporativă. Concluziile studiului nostru sunt explicate
parţial de teoria agenţiei. Mai exact, anumite variabile de guvernanţă corporativă, cum ar fi
independenţa consiliului de administraţie şi prezenţa investitorilor instituţionali, sunt
asociate în eşantionul nostru cu practicile antreprenoriale. Astfel, documentăm faptul că
guvernanţa corporativă ca şi tehnică de management şi control promovează antreprenoriatul
în companiile din România. De asemenea, majoritatea presupunerilor din teoria semnalului
nu sunt validate în cazul companiilor din eşantionul studiat. Există numai câteva legături
semnificative între antreprenoriat şi informaţiile prezentate despre aceste politici
implementate de companii şi chiar mai puţine legături între practicile de guvernanţă
corporativă şi divulgarea informaţiilor referitoare la aceste practici.