Crowdsourcing-ul: o alternativă pentru dezvoltarea dinamică a spiritului antreprenorial în turismul românesc
Autor:Dan Popescu şi Cristina State
JEL:J26
DOI:
Cuvinte cheie:crowdsourcing; antreprenoriat; schimbare; sustenabilitate, era digitală
Abstract:
Dezvoltarea spiritului întreprinzător este nu numai o provocare, ci şi o consecinţă
firească a demersului către reuşită. Sustenabilitatea antreprenoriatului este condiţionată de
modul în care mediul de afaceri naţional influenţează educaţia şi mentalitatea populaţiei pentru
a avea dorinţa şi curajul de a iniţia şi de a dezvolta acţiuni performante, într-un mediu de
afaceri în schimbare, din ce în ce mai fluctuant şi mai imprevizibil. Cercetarea noastră,
desfăşurată pe parcursul a aproape doi ani şi-a propus, ca obiectiv principal, conturarea
modului în care implementarea crowdsourcing-ului, ca mod de soluţionare, online, a unor
probleme vizând activităţi de interes major la nivel organizaţional (în cazul ales de noi,
comunicarea externă), poate contribui la dezvoltarea spiritului antreprenorial în turismul
românesc. În acest sens, am pornit de la premisa că, în pofida modului empiric de a acţiona
(prioritare fiind intuiţia şi experienţa personale), numai dispunând de informaţii credibile
referitoare la percepţia, în primul rând, a propriilor clienţi despre calitatea prestaţiilor de care au
beneficiat, antreprenorii din industria turismului şi a ospitalităţii îşi vor putea adapta şi/sau
dezvolta afacerile în conformitate cu principalele tendinţe şi caracteristici ale mediului ambiant
în care operează. Metodologia utilizată (analiza variaţiei - ANOVA, corelată cu SPSS for
Windows, varianta 15) pentru testarea ipotezelor cercetării a fost consecinţa logică a
întrebărilor utilizate în chestionarele lansate pe cele două website-uri special create. În acest
context, am investigat relaţia biunivocă dintre fenomenul antreprenorial şi mediul de afaceri
din industria turismului şi a ospitalităţii, din perspectiva tendinţelor comunicării organizaţionale
externe a unităţilor de profil în era digitală, tendinţe exprimate atât de către managerii, cât şi de
către clienţii acestora. Finalmente, în baza testării ipotezelor, am relevat faptul că, într-o lume
aflată în continuă schimbare, dinamizarea spiritului antreprenorial a devenit dependentă atât de
corectitudinea imaginii pe care o au managerii unităţilor de turism despre propria activitate, cât
şi de percepţia clienţilor acestora asupra calităţii serviciilor de care beneficiază. Aşadar, pe de o
parte, crowdsourcing-ul poate deveni o rezultantă viabilă pentru dezvoltarea spiritului
antreprenorial din industria turismului şi a ospitalităţii după cum, pe de altă parte, antreprenorii
trebuie să motiveze participarea propriilor clienţi la crowdsourcing.