Rolul antreprenorului în creşterea performanţei activităţii de audit financiar în România
Autor:Cristina Raluca Popescu, Veronica Adriana Popescu şi Gheorghe N. Popescu
JEL:C4, E00, F6, G00, M2, M4, O5
DOI:
Cuvinte cheie:audit financiar, antreprenor, mediul antreprenorial, indicatori de
performanţă antreprenorială, factori care influenţează deciziile antreprenoriale în activitatea
de audit financiar, portretul robot al antreprenorului auditor financiar
Abstract:
Pentru studiul antreprenorialului, piatră de boltă a unei economii moderne
competitive, probabil că nu există o profesie liberală mai potrivită să fie analizată decât
auditul financiar. Auditorul financiar este menit să fie antreprenor, să-şi preia destinele în
propriile mâini, deoarece, pentru a fi independent, cerinţă indusă de Codul etic, el nu poate
lucra ca angajat la beneficiarii serviciilor sale. Lucrarea de faţă propune o cercetare de
identificare şi prezentare a rolului antreprenorului în creşterea performanţei în activitatea de
audit financiar. Obiectivul principal al cercetării efectuate este prezentarea unei imagini de
ansamblu asupra mediului antreprenorial cu identificarea oportunităţilor şi dificultăţilor cu
care se confruntă antreprenorul implicat în activitatea de audit financiar a nivelului de
dezvoltare a pieţei de audit financiar din România, prin analiza indicatorilor statistici
reprezentativi în domeniul dezvoltării pieţei şi managementului activităţii de audit
financiar. Metodologia de cercetare propusă se axează pe culegerea, prelucrarea şi analiza
de date statistice privind antreprenoriatul activităţii de audit financiar, bazate pe datele
oficiale publicate de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), dar şi pe
identificarea principalilor factori favorizanţi ai dezvoltării cererii şi ofertei de audit
financiar şi a neajunsurilor cu care se confruntă antreprenorul implicat în auditul financiar
pe baza propriilor anchete prin sondaj. Fiind o profesie reglementată, relativ tânără, am avut
privilegiul de a analiza evoluţia activităţii antreprenoriale a pieţei de audit financiar pe
întreaga perioadă de existenţă: 1999-2013, prezentând în dinamică structura cererii şi a
ofertei de audit financiar, evoluţia şi caracteristicile mediului de afaceri în perioada
analizată, specificul antreprenoriatului în activitatea de audit financiar şi conturarea unui
portret robot al antreprenorului în activitatea de audit. Rezultatele cercetării evidenţiază
faptul că numărul auditorilor financiari, persoane fizice şi juridice, a cunoscut o creştere
continuă, ceea ce reflectă pe de o parte atracţia pentru noua profesie şi, pe de altă parte,
rolul modelator al noii profesii pus în evidenţă, cu deosebire, de efectele unor măsuri organizatorice sau de reglementare, cum ar fi introducerea stagiului de trei ani începând cu
anul 2002, sau capacitatea spiritului antreprenorial de a valorifica oportunităţile economicosociale
induse de criza financiar-economică, care a impus necesitatea auditării entităţilor fie
supuse restructurării, fie intrate în insolvenţă. Rolul major al spiritului antreprenorial în
dezvoltarea activităţii de audit financiar în România este relevat şi de capacitarea
antreprenorilor, auditori financiari, de a contribui la creşterea şi diversificarea cererii,
misiunile de audit ajungând de la 197 în anul 2001 la 6.588 în anul 2013. Cercetarea
analizează în final, dinamica performanţei în activitatea de audit prin definirea unor
indicatori de performanţă specifici care evidenţiază, la nivel sintetic, rolul antreprenorului
în îmbunătăţirea activităţii de audit financiar şi creşterea performanţei acesteia.