Antreprenoriat şi segmentul IMM: studiu de caz din Republica Cehă şi Slovacia
Autor:Jaroslav Belás, Yuriy Bilan, Valér Demjan şi Juraj Sipko
JEL:L26, O16, G32, G21
DOI:
Cuvinte cheie:antreprenoriat, întreprinderi mici şi mijlocii, mediu de afaceri,
motivaţia de a începe o afacere, corupţia în afaceri, ecart financiar, optimism în afaceri
Abstract:
Definirea şi compararea mediului de afaceri curent din IMM-urile din Cehia şi
Slovacia din regiunile selectate sunt principalele aspecte tratate în acest articol. Au fost
examinaţi factorii motivaţionali, statutul în societate, relaţia cu statul, nivelul de corupţie,
abordarea finanţării pe bază de împrumut şi optimismul în mediul de afaceri. În detaliu, au
fost cuantificate diferenţele dintre companiile din domeniul comercial şi alte companii,
dintre companiile înfiinţate cu mai mult de zece ani în urmă şi alte companii şi dintre
microîntreprinderi şi altele. Au fost comparate părerile antreprenorilor care au afirmat că
motivaţia lor de a fonda o afacere sunt banii cu opiniile altor antreprenori. Cercetarea
noastră a generat rezultate interesante. S-a observat că banii reprezintă un motiv important
pentru a începe o afacere, deşi există unele diferenţe regionale în această privinţă.
Antreprenorii percep negativ relaţia dintre mediu şi activităţile lor, relaţia dintre stat şi
afacerea lor şi corupţia pe care o întâlnesc. Oamenii de afaceri a criticat mai degrabă modul
de abordare a băncilor pentru finanţarea necesităţilor lor şi în acelaşi timp au exprimat un
mare optimism în afaceri.