Cristian Bogdan Onete, Ioana Teodorescu și Viorel Vasile
Autor:Cristian Bogdan Onete, Ioana Teodorescu și Viorel Vasile
JEL:L81, D12.
DOI:
Cuvinte cheie:consumator digital, comerț electronic, comportamentul consumatorului digital, România.
Abstract:
Acest articol analizează comportamentul consumatorului din România în contextul evoluției Internetului. Având în vedere că magazinele online sunt un model de afacere profitabil în zona comerțului electronic și datorită faptului că relația dintre consumatorul digital din România și decizia sa de a cumpăra produse sau servicii de pe Internet nu a fost suficient cercetată, prin acest studiu se propune identificarea unor trăsături specifice noului tip de consumator și analizarea nivelului de cumpărături în zona online din România.
În acest sens, a fost efectuat un studiu documentar cu date statistice referitoare la volumul și numărul tranzacțiilor de cumpărături online din România în perioada
2010-2014, tipul de produse și servicii pe care românii le caută pe Internet și date demografice ale acestor persoane. În plus, pentru a studia mai îndeaproape comportamentul consumatorului virtual și pentru a interpreta detaliat datele secundare furnizate, a fost realizată o cercetare exploratorie sub forma unui chestionar structurat cu cinci întrebări închise privind distribuția indivizilor în funcție de categoria din care fac parte, bărbați sau femei; decizia de a cumpăra produse/servicii în mediul virtual din ultimul an; sursa de proveniență a produselor/serviciilor cumpărate de pe site-uri românești sau străine; factorii care i-au determinat pe consumatori să cumpere produse de pe site-uri străine; categoriile de produse cumpărate prin tranzacții online de la comercianți străini. Chestionarul a fost distribuit în format electronic utilizatorilor rețelei de socializare Facebook și datele colectate au fost prelucrate direct în aplicația oficială a Facebook pentru a crea și interpreta răspunsurile la sondaje.
Rezultatele acestei cercetări raportate la datele oficiale relevă următoarele caracteristici ale consumatorului digital din Romania: consumator european atipic, interesat mai mult de achizițiile online din străinătate, care este influențat în decizia de cumpărare de calitate și preț.
Această lucrare presupune o analiză atentă a fenomenului și reprezintă în același timp o direcție pentru efectuarea unei cercetări consolidate. Particularitățile identificate la nivelul consumatorului digital român contribuie la dezvoltarea mixului de marketing online pe baza studiului comportamental.