Quo vadis „tezaurele umane vii”?
Autor:Nicolae Lupu, Mihail Ovidiu Tănase și Petronela Tudorache
JEL:Z13, Z32.
DOI:
Cuvinte cheie:tezaur uman viu, păstrători și transmițători ai tradițiilor, patrimoniu
imaterial, potențial turistic antropic.
Abstract:
„Tezaure umane vii” este un program susținut de United Nations Educational,
Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Potrivit Regulamentului Ministerului
Culturii de la București, titlul de „Tezaur uman viu” este viager, personal și netransmisibil.
Persoana „trebuie să îndeplinească, simultan, calitățile de purtător, păstrător, creator de
patrimoniu imaterial și performer capabil să transmită modele culturale tradiționale și să fie
recunoscută atât de comunitatea de purtători, cât și de comun itatea științifică”. În șase ani,
între 2010 și 2015, în România s -au acordat 45 de titluri: jumătate pentru meșteșugari
(țesătoare, lemnari, iconari, cojocari, constructori de instrumente muzicale, olari etc.) și
jumătate pentru interpreți de folclor (interpreți populari, rapsozi, dansatori etc.). Cele mai
multe distincții, opt, respectiv șapte, s -au atribuit în județele Cluj și Alba, urmate de Brașov
și Suceava (câte cinci). Discuțiile se poartă în legătură cu posibilitățile de acordare a unei
rente viagere, după modelul sportivilor și al unor creatori precum scriitorii. Este cert însă că
deținătorii titlului și performanțele lor pot fi asimilate patrimoniului turistic, unor atracții
turistice în sine, transformând comunitățile din care fac parte în centre de interes turistic
autentic. În plus, s-ar evita deplasările obositoare ale artizanilor la feluritele târguri de
profil, fiind preferabil ca ei să-și primească acasă publicul propriu, în tihna gospodăriei
personale. O suită de interviuri semidirijate cu deținători ai titlului de Tezaur uman viu
confirmă această ipoteză. Promovarea concertată a respectivelor destinații turistice nu
trebuie să mai întârzie. La nivel central, s-ar impune ca autoritatea de turism să preia
„dosarele” deținătorilor titlurilor și să-i promoveze plenar, inclusiv dedicându-le o broșură
publicitară și o hartă.