Valorificarea componentei tradiționale în restructurarea ofertei alimentare moderne din România
Autor:Magdalena Bobe, Roxana Procopie și Maria Alexandra Toma
JEL:L66, Q18, Q57, R11.
DOI:
Cuvinte cheie:alimentar tradițional, oferta alimentară, consumator, comportament
alimentar.
Abstract:
Alimentele și obiceiurile alimentare, împreună cu activitățile agricole adiacente,
au avut un rol primordial în dezvoltarea societății moderne și a individului. Pe lângă rolul
nutrițional, produsele alimentare au devenit un principal determinant socio-cultural,
consumul de alimente fiind influențat, pe de o parte, de caracteristicile psihosenzoriale și
calitatea produsului alimentar și, pe de altă parte, de starea fiziologică a consumatorului și
de principalii factori determinanți ai mentalității acestuia: tradițiile, religia și cultura. Acești
factori, împreună cu considerentele de utilitate economică au o pondere însemnată în
orientarea comportamentului alimentar de astăzi.
Lucrarea are ca obiectiv principal identificarea și analiza principalelor modalități
de valorificare a tradiționalului în reconfigurarea ofertei de alimente, pornind de la trecerea
în revistă a literaturii de specialitate și continuând cu elaborarea unei analize exploratorii cu
privire la sectorul alimentar tradițional din România. Având în vedere principalele direcții
trasate de literatura de specialitate, se propune identificarea unor trăsături specifice
sectorului alimentar tradițional din România atât din prisma producătorului, cât și a
consumatorului de astfel de produse. În acest sens, au fost desfășurate un studiu de tip
interviu și o cercetare exploratorie pe bază de chestionar.
Având la bază marea varietate de resurse alimentare din România, această
cercetare evaluează modul în care obiceiurile alimentare din România au fost modelate de-a
lungul timpului, în scopul stabilirii unor tipare alimentare, ca metodă de evaluare bazată pe
impactul progresului tehnologic asupra alimentației viitoare .