Concurența și protecția consumatorilor în contextul economiei digitale
Autor:Elena-Mădălina Vătămănescu, Bogdan Gabriel Nistoreanu și Andreea Mitan
JEL:D18, F12, F68
DOI:
Cuvinte cheie:protecţia consumatorilor, concurență, economia digita lă, decizia de
cumpărare online
Abstract:
Lucra rea de față își propune să investigheze relaț ia d intre concurență și procesul
decizional de cu mpărare online, integrând ca med iatori conștientizarea politic ilor de
protecție a consumatorilor și co mportamentul subiecților în conte xtul e xistenței acestor
politici. Accentul cade deopotrivă asupra unor dimensiuni subiective și obiective re feritoare
la n ivelul de conștientizare și de actiune al consumatorilor în contextul unei concurențe
acerbe, potențată de economia digitală.
În vederea investigării re lațiilor d intre constructele menționate, a fost desfășurată o
anchetă pe bază de chestionar care a inc lus un eșantion de 257 de subiecți, selectați din
rândurile studenților de la trei universități de top din Ro mânia. Pe baza direcțiilo r teoretice
recenzate, a fost elaborat și testat un model conceptual, folosindu-se modela rea ecuațiilo r
structurale pe baza ce lor ma i mic i pătrate parția le ca tehnică de cercetare. Așa cum a
rezultat din examinarea modelului structural, procesul decizional de cu mpărare online este
influențat indirect de concurența ridicată din cadrul economiei digitale, prin intermediul
conștientizării și co mportamentului cu mpărătorilor online în raport cu politic ile de protecție
a consumatorilor. Pe acest palier, factorii analizați, respectiv concurența în contextul
economie i digita le, conștientizarea politic ilor de protecție a consumatorilor și
comportamentul în raport cu politic ile de protecție a consumatorilor, e xp lică peste 16% d in
varianța procesului decizional de cumpărare online.