Concurenţa în sectorul bancar şi protecţia consumatorilor în România
Autor:Viorela Iacovoiu și Adrian Stancu
JEL:D18, G21, G28
DOI:
Cuvinte cheie:concurenţă, protecția consumatorilor, sector bancar, Indice Herfindahl-
Hirschman, grad de mobilitate a clienților, reclamaţii, coeficient de corelaţie Spearman.
Abstract:
Studiul de faţă evidenţiază relaţia existentă între mediul concurenţial în sectorul
bancar autohton şi protecţia drepturilor şi intereselor consumatorilor. Cercetarea este
orientată pe trei direcţii: analiza mediului concurenţial, fundamentată pe analiza detaliată a
gradului de concentrare, spread-lui ratei medii de dobândă a creditelor faţă de depozite şi
gradului de mobilitate a clienţilor; analiza distribuţiei şi cauzelor reclamaţiilor
consumatorilor de produse şi servicii bancare; evidenţierea corelaţiei existente între cota de
piaţă a băncii şi numărul de reclamaţii înregistrate de către aceasta, utilizând testul
neparametric Spearman al corelaţiei diferenţei rangurilor.
Rezultatele analizelor realizate au relevat existenţa unei relaţii directe şi puternice
între poziţia concurenţială a băncii şi numărul de reclamaţii înregistrate de către aceasta,
ceea ce demonstrează că mediul concurenţial în sectorul bancar nu asigură o protecţie reală
a drepturilor şi intereselor consumatorilor.
Având în vedere rezultatele cercetării, am propus, la finalul studiului, adoptarea
unor măsuri clare şi coerente, care să asigure: îmbunătăţirea cunoştinţelor financiare ale
consumatorilor; diminuarea asimetriei informaţionale şi stimularea con curenţei în sectorul
bancar; creşterea încrederii consumatorilor în sectorul financiar; obţinerea unor efecte
benefice şi durabile.