Modele și practici de localizare a firmelor de distribuție pe piața românească
Autor:Gerard Cazabat, Mihaela Gabriela Belu, Ioan Popa și Dorel Mihai Paraschiv
JEL:L81, O33, L86
DOI:
Cuvinte cheie:modele de localizare, firme de distribuție, localizare optimă, Sistem
Informatic Geografic (GIS), Big Data
Abstract:
În lucrare se face o trecere în revistă a principalelor tipuri de modele de localizare,
respectiv modele probabilistice, modele gravitaţionale, modele de utilitate, modele de
localizare-alocare, dar și noi instrumente de analiză spațială. În acest context, se scoate în
evidență faptul că, noile modele de localizare, bazate pe sistemul informatic geografic și
instrumente de analiză de Big Data, deschid oportunități noi de fundamentare a deciziei
practice de localizare pe baza unui set mai larg de criterii și ținând seama de dinamica
pieței.
Lucrarea are ca obiective studierea bazei teoretice a modelelor de localizare, în
speță a criteriilor (variabilelor) utilizate și compararea acestora cu criteriile folosite în mod
curent în practica de decizie. Studiul se bazează pe o cercetare de tip calitativ care
investighează opiniile decidenților din domeniul distribuției privind strategia de localizare
a noilor magazine. Rezultatele cercetării confirmă existența unor diferențe între criteriile
reținute de modelele de localizare și practica marilor firme de distribuție pe piața din
România.
Abordarea de acest tip – modele și practici de localizare a firmelor de distribuție –
are caracter de noutate pentru piața din România. Studiul poate fi util atât pentru activitatea
de cercetare (perfecționarea modelelor de localizare în raport cu evoluțiile actuale ale
mediului de afaceri), cât și pentru decidenții din domeniul distribuției (valorificarea
rezultatelor cercetării în practica decizională).