Impactul aplicării modelului de management al calității totale asupra performanțelor organizațiilor din sectorul Telecom din România
Autor:Cristian Busu și Mihail Busu
JEL:C35, O32, L22
DOI:
Cuvinte cheie:managementul calităţii totale, performanţă economică, satisfacţia
consumatorului final, telecomunicaţii, forţă de muncă motivată, procese integrate, calitatea
managementului.
Abstract:
Articolul de faţă readuce în discuţie modelul conceptualizat de Edwards Deming al
managementului calităţii totale surprinzând diferite etape în evoluţia acestuia în literatura
economică de specialitate. Incursiunea în timp permite o mai bună înţelegere a modului în
care standardele de calitate implementate prin programe de management al calităţii totale se
reflectă în satisfacţia consumatorului final şi în performanţa organizaţiilor pe termen lung.
Dezvoltarea conceptuală a modelului se împleteşte cu latura pragmatică, prin
prezentarea unui studiu de caz în domeniul telecomunicaţiilor mobile din România.
Cercetarea cantitativă analizează influența implementării managementului calității totale
(total quality management-TQM) în obținerea avantajului competitiv și a performanțelor
întreprinderilor din sectorul telecom. Informația a fost colectată pe bază de sondaj, cu
ajutorul unui chestionar adresat respondenţilor, iar ipotezele ecuațiilor de modelare
structurală (SEM) au fost testate cu ajutorul metodei celor mai mici pătrate (PLS). Analiza
datelor a fost realizată cu ajutorul softului statistic SmartPLS 2.0 M3. Concluziile studiului
confirmă aspectele teoretice prezentate de-a lungul articolului, evidențiind faptul că
performanţa organizaţiilor este rezultatul direct al conlucrării mai multor factori, precum
forţa de muncă motivată, calitatea puterii decizionale şi int egritatea proceselor operaţionale.