De la conformitate la excelenţă– studiu privind calitatea serviciilor în profesia contabilă din România
Autor:Costin Daniel Avram, Greti Daniela Ţogoe și Alexandru Avram
JEL:M41, M49
DOI:
Cuvinte cheie:conformitate, calitate, organism profesional, excelenţă, clase de calitate,
standarde de calitate.
Abstract:
Organismele profesionale care gestionează segmente distincte ale profesiei
contabile în România, respectiv CECCAR, CAFR, CCF ş i ANEVAR, urmăresc interesul
public şi aşteptările mediului de afaceri.
Calitatea serviciilor specifice profesiei contabile vizează în primul rând
conformitatea cu standardele etice şi profesionale, fără a depinde doar de activităţile de
reglementare şi de monitorizare exercitate de organismele profesionale , aceasta fiind
determinată de mentalitatea profesioniştilor şi capacitatea lor de a răspunde aşteptărilor
clienţilor şi de a estima nevoile viitoare ale acestora. În cercetarea noastră am analizat
evoluţia claselor de calitate obţinute în cadrul fiecărui organism profesional, în perioada
2009-2014, prin ierarhizarea performanţelor entităţilor supuse auditului de calitate.
Deşi am cons tatat un trend ascendent de promovare în clasele superioare de calitate,
apreciem că monitorizarea urmăreşte doar gradul de conformare cu standardele profesionale şi
deontologice în materie. Exigenţele competiţiei în profesia cont abilă în era digitală,
globalizarea pieţelor, standardizarea comunicării financiare la nivel regional şi mondial, cer de
la profesionistul contabil mai mult decât conformarea cu standardele existente. Pentru a studia
potenţialul de trecere de la conformitate la excelenţă în profesia contabilă am efectuat un studiu
empiric utilizând sondajul ca metodă cantitativă de cercetare. Rezultatele sondajului au relevat
faptul că marea majoritate a celor chestionaţi funcţionează în cabinete individuale şi nu au
proceduri proprii de control al calităţii şi doar o mică parte din respondenţi au considerat
necesară implementarea unui sistem de management al calităţii.
Am aprofundat cercetările şi am identificat o compatibilitate a standardelor
profesionale cu exigenţele unui sistem de management al calităţii bazat pe ciclul PEVA şi
am ajuns la concluzia că pasul decisiv de la conformare la excelenţă se poate realiza printrun
efect de talie odată cu asocierea profesioniştilor contabili în entităţi mici şi mijlocii şi
prin asumarea unei culturi a calităţii la nivelul firmelor prestatoare de servicii contabile.