Rolul managementului calității totale în dezvoltarea conceptului de responsabilitate socială pentru apărarea interesului public în asociațiile profesiilor liberale
Autor:Cristina Raluca Gh. Popescu
JEL:A10, D02, F63, I23, M21, M41, M42, P47.
DOI:
Cuvinte cheie:principiile managementului calității totale, responsabilitate socială,
asociația profesiei liberale, părți interesate, factor de succes pentru apărarea interesului
public.
Abstract:
Lucrarea pune în valoare o parte din rezultatele unei cercetări pe bază de
chestionar, efectuate la nivelul asociațiilor profesiilor liberale membre ale Uniunii
Profesiilor Liberale din Romania (UPLR). A fost evaluat stadiul implementării principiilor
Managementului Calității Totale (TQM) în rândul celor 14 asociații ale profesiilor liberale
membre UPLR și au fost identificați cei mai importanți factori de succes ai TQM care pot
contribui la creșterea responsabilității sociale pentru apărarea interesului public al
membrilor asociaților profesiilor liberale. Cercetarea s-a efectuat în perioada 18 aprilie –
31 mai 2017 la sediile centrale ale asociaților profesionale membre UPLR la nivelul unui
eșantion reprezentativ de 100 de salariați din cei 130 ai acestora. Au fost identificate 58 de
puncte forte care confirmă un nivel înalt de implementare a principiilor TQM și 28 de
aspecte care necesită ameliorări. S-au identificat rezultate foarte bune cu privire la
„Activitatea desfăşurată şi condiţiile generale de muncă ” și „Controlul calității”. În
același timp, au fost descoperite lacune privind „flexibilitatea organizației”, cât și în
„identificarea și valorificarea așteptărilor în cadrul întâlnirilor cu membrii ”. Pe de o parte,
pe baza rezultatelor analizate, s -a stabilit că „Exigența examenelor de acces la profesie” și
„Utilizarea standardelor profesionale” sunt factorii cu cel mai mare impact cu privire la
creșterea responsabilității sociale și apărarea interesului public iar, pe de altă parte,
„Caracterul deschis al asociațiilor - libera concurență” are cel mai mic impact.