Analiza comparativă a etichetării alimentelor pentru bebeluși în Ungaria și în România din perspectiva consumatorului
Autor:Noémi Hajdú, Katalin Lipták și Zsuzsa Săplăcan
JEL:D18, M31
DOI:10.24818/EA/2018/47/62
Cuvinte cheie:etichetarea alimentelor, alimente pentru bebeluși, legea consumatorului
Abstract:
Alimentele pentru bebeluși reprezintă un segment în creștere al industriei alimentare; problemele de etichetare a alimentelor pentru bebeluși afectează tot mai multe mame care doresc să facă alegeri nutriționale mai bune și mai sigure. Într-un mediu de reglementare a etichetării produselor alimentare îmbunătățit continuu, studiile privind consumul de alimente pentru copii sunt foarte limitate. Articolul prezent are un caracter exploratoriu. Are drept scop găsirea unor modele specifice de comportament de cumpărare a alimentelor pentru bebeluși și preferințe de etichetare în România și Ungaria și, de asemenea, să dezvăluie asemănările comportamentale și diferențele dintre cele două țări. Pentru a răspunde acestui obiectiv, a fost conceput un studiu cantitativ bazat pe chestionare. Eșantionul constă din 993 de mame (590 din Ungaria și 403 din România) cu copii mici. Rezultatele arată că există o diferență între mamele românce și maghiare în ceea ce privește obiceiurile de cumpărare a alimentelor pentru copii. Profilul mamei care cumpără mâncare pentru bebeluși poate fi caracterizat prin faptul că trăiește în orașe, are unul sau doi copii, iar tendința de a oferi copiilor lor hrană pentru bebeluși crește odată cu vârsta lor. Mamele sunt de acord că etichetele conțin litere mici, greu de citit, informații dezordonate, expresii necunoscute și traduceri necorespunzătoare. Mamele maghiare acordă mai multă atenție indicării alergenului și listei de ingrediente. S-a constatat că cel mai important grup de informații pe care mamele îl caută pe o etichetă este legat de ingredientele produsului, al doilea este legat de utilizarea alimentelor pentru copii, iar cele mai puțin importante sunt elementele de design al etichetei. Lucrarea oferă rezultate importante producătorilor și factorilor de decizie în ceea ce privește îmbunătățirea calității etichetării produselor pentru copii, pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri mai bune, mai sănătoase și mai sigure pentru copiii lor.