Aplicarea principiilor Bushido – codul samurailor în companiile din România
Autor:Nobumichi Watahiki, Yoshikazu Matsui, Violeta Mihaela Dincă și Iulia Waniek
JEL:M14; F23
DOI:10.24818/EA/2020/53/152
Cuvinte cheie:Bushido, codul samurailor, management strategic, companii din România.
Abstract:
A avea o poziție managerială în cadrul unei companii în 2019 este o sarcină dificilă iar climatul de afaceri este unul dinamic în această perioadă. La conceperea strategiilor relevante, managerii ar trebui să ia în considerare toate detaliile referitoare la mediul de afaceri din România care suferă schimbări rapide.
Bushido este unul dintre cele mai vechi sisteme morale din Japonia și se compune dintr-un cod de onoare și standarde care a dirijat modul de viață al samurailor, aceste principii prezentate în Bushido fiind încă apreciate în mai multe sisteme corporatiste. Multiple studii au arătat că utilizarea atributelor Bushido poate stimula managerii să devină mai eficienți și mai de succes în afacerea lor și îi poate ajuta să stabilească și să mențină o imagine credibilă în cadrul industriei.
Pentru acest studiu au fost luate interviuri cu reprezentanții a 37 de corporații din România iar obiectivele sale au fost: (1) Să evalueze care dintre canoanele din Bushido ar putea fi implementate pentru a face față provocărilor contemporane ale afacerilor din România și sunt aplicabile analizei contextului de afaceri, implementării și controlului strategiei și dezvoltării parteneriatelor și colaborărilor de afaceri, (2) Să determine dacă și în ce mod incorporarea principiilor Bushido în cadrul managementului strategic și operațional are un efect asupra factorilor de succes ai companiilor.
Rezultatele acestui studiu pot fi menționate după cum urmează. 1. Codul Bushido este integrat în managementul organizațiilor contemporane din România și în relațiile de afaceri cu alte firme. Lucrarea a relevat faptul că pentru aproape toți managerii incluși în eșantion au fost înregistrate corelații notabile între principiile Bushido și obiectivele managerilor, în sensul că, dacă aplică principiile Bushido la un nivel mai înalt și mai dezvoltat, va fi mai puțin dificil pentru aceștia să își atingă obiectivele strategice.
2. Factorii cei mai importanți care duc la realizarea succesului de afaceri în corelație cu aplicarea principiilor Bushido în cadrul proceselor de afaceri ale companiilor au fost identificați ca: creșterea imaginii companiei și a managerului precum și a reputației profesionale; prestigiu și atitudine favorabilă din partea părților interesate; un plus pentru procesul de cercetare și dezvoltare, precum și creșterea calității relațiilor de afaceri.