Investițiile masive în muncă pentru studenți, fenomenul de epuizare (burnout) și antecedentele lor: cazul Serbiei
Autor:Sonja Ivancevic, Tatjana Ivanovic, Milica Maricic și Mladen Cudanov
JEL:M12, M54, M59, O15
DOI:10.24818/EA/2020/S14/1206
Cuvinte cheie:investiția masivă în muncă (HWI), burnout, angajament de timp, student
Abstract:
Obiectivul acestui studiu este de a propune un model ce include antecedentele investițiilor masive în muncă (HWI) dezvoltat de Snir și Harpaz (2012). Sursa noastră de date a fost studiul a 1.640 de studenți ai Universității din Belgrad. Studiul HWI este evaluat prin cele două dimensiuni ale sale, angajamentul de timp și intensitatea muncii iar epuizarea la locul de muncă în cazul studenților prin cele patru dimensiuni: epuizare personală, legată de studii, legată de profesori și cea legată de colegi. Antecedentele sau variabilele predictive sunt alese în urma cercetărilor anterioare, fiind clasificate în trei grupuri - interne / dispoziționale (angajamentul de lucru al studenților), externe / situaționale (sarcina percepută a cursului, sursa plății taxei de școlarizare și presiunea familiei legată de realizări) și background-ul (genul). Efectul HWI asupra epuizării studenților este, de asemenea, examinat. Rezultatele noastre sunt sintetizate într-un model holistic care arată efectul direct al HWI-TC (angajamentul de timp) asupra HWI-WI (intensitatea muncii). Sursa plății taxei de școlarizare se dovedește a fi singurul predictor comun pentru toate constructele examinate, iar HWI arată consecințe negative ale tuturor celor patru dimensiuni ale epuizării. Opt indici de validitate a modelului confirmă validitatea modelului propus. În concluzie, rezultatele noastre pot fi folosite pentru a dezvolta programele academice cu investiții optime estimate în muncă, diminuând șansele de epuizare a studenților prin calibrarea intensității muncii și a angajamentului în muncă.