Modul în care firmele de familie influențează finanțarea strategiilor
de protecție a mediului și a măsurilor de economisire a energiei
Autor:Cristina López-Cózar-Navarro, Tiziana Priede-Bergamini si Sonia Benito-Hernández
JEL:M14, Q50, G32, H23
DOI:10.24818/EA/2023/63/503
Cuvinte cheie:Afacere de familie, Mediu, Economie de energie, Surse financiare
Abstract:
Firmele de familie s-au consolidat, în ultimele decenii, ca un activ important la nivelul majorității economiilor Uniunii Europene. Aceste firme prezintă trăsături specifice în ceea ce privește modul în care sunt dezvoltate procesele interne. De asemenea, diferențe se pot reflecta în atitudinea lor față de responsabilitatea socială și față de politicile de mediu. Prezenta lucrare se concentrează asupra analizei comportamentului acestora din perspectiva responsabilității față de mediu, cu referire, în special, la problema economisirii energiei. Rezultatele empirice, bazate pe un eșantion de 1.771 de firme spaniole din industria prelucrătoare, evidențiază efectul pozitiv pe care caracterul familial îl are asupra strategiei proactive de mediu. În plus, diferitele surse de finanțare pot modifica acest efect principal în moduri diferite. În mod imprevizibil, autofinanțarea slăbește efectul pozitiv al proprietății familiale asupra protecției mediului și a economisirii energiei, în timp ce îndatorarea nu reprezintă o barieră, iar sprijinul public consolidează relația pozitivă. Rezultatele obținute contribuie la o mai bună înțelegere a angajamentului firmelor de familie în ceea ce privește comportamentul responsabil și impactul diferitelor surse financiare, necesare promovării provocării energetice de la nivelul Uniunii Europene.