În direcția unui consum sustenabil: comportamentul consumatorilor și segmentarea pieței în industria de îmbrăcăminte la mâna a doua
Autor:Răzvan-Andrei Corboș, Ovidiu-Iulian Bunea și Monica Triculescu
JEL:Q01, Q56
DOI:10.24818/EA/2023/S17/1064
Cuvinte cheie:comportamentul consumatorilor, îmbrăcăminte la mâna a doua, segmentarea pieței, sustenabilitate, opțiuni strategice
Abstract:
În acest studiu, folosim analiza bibliometrică ca abordare cantitativă și sistematică pentru a evalua peisajul științific și a prezenta literatura existentă, concentrându-ne asupra comportamentului consumatorilor care cumpără îmbrăcăminte la mâna a doua, în contextul sustenabilității. Observăm o scădere a numărului de lucrări publicate pe acest subiect, așa cum este evidențiat de numărul limitat de lucrări din baza de date Web of Science (WoS)
(41 de lucrări) și Scopus (38 de lucrări). Prin analiza co-ocurenței, subliniem importanța cercetării comportamentului consumatorilor în modă sustenabilă și identificăm lacunele de cercetare legate de absența analizei segmentării pieței bazate pe comportamentul consumatorilor și informațiile demografice în piața de îmbrăcăminte la mâna a doua. Pentru a aborda aceste lacune, cercetarea noastră își propune să identifice principalii factori care influențează consumatorii să cumpere produse de îmbrăcăminte la mâna a doua și să examineze profilul clienților care fac aceste achiziții, concentrându-ne în mod specific pe România. Colectăm date de la 110 respondenți prin intermediul unui chestionar. Folosind clusterizarea în două etape și ANOVA, identificăm segmente distincte de consumatori care au caracteristici similare. Aceste segmente arată variații în ceea ce privește vârsta, venitul, frecvența de cumpărare și motivele pentru a alege îmbrăcămintea la mâna a doua. Prin abordarea preocupărilor legate de sustenabilitate și furnizarea de opțiuni strategice practice, studiul nostru își propune să ajute afacerile care operează în piața de îmbrăcăminte la mâna a doua. Concluziile noastre se aliniază cu cercetările anterioare privind segmentele diverse de consumatori cu atitudini și comportamente diferite față de consumul de produse la mâna a doua.