Dezvoltarea competențelor educaționale pentru studenții români în contextul dezvoltării științei datelor și inteligenței artificiale
Autor:Giani Ionel Grădinaru, Vasile Dinu, Cătălin-Laurențiu Rotaru și Andreea Toma
JEL:I23, J23, C49, M15
DOI:10.24818/EA/2024/65/14
Cuvinte cheie:știința datelor, inteligență artificială, competențe academice, abilități profesionale
Abstract:
Studiul explorează competențele academice și abilitățile profesionale cheie în domeniul științei datelor în contextul dezvoltării inteligenței artificiale, evidențiind importanța acestora în mediul de afaceri. Utilizând setul de date ,,2022 Stack Overflow Annual Developer Survey” și metode de învățare automată precum analiza în componente principale, clusterizarea K-means și regresia logistică, se analizează abilitățile profesionale în știința datelor. Obiectivele cercetării vizează distribuția locurilor de muncă în domeniu, nivelul de experiență, limbajele și programele de analiză utilizate, suportul oferit de companii și dinamica echipelor de știință a datelor, cât și impactul pe care inteligența artificială îl are asupra domeniului. Cu ajutorul acestora, se oferă o înțelegere cuprinzătoare a impactului pregătirii academice asupra oportunităților de carieră în domeniul științei datelor, contribuind la dezvoltarea profilului specialistului calificat în acest domeniu. Cercetarea oferă, de asemenea, indicații și recomandări relevante pentru îmbunătățirea abilităților necesare în știința datelor, cu scopul de a contura un profil calificat și pentru a răspunde cerințelor mediului de afaceri într-o lume dominată de analiza datelor și inteligență artificială. Prin includerea competențelor academice în procesul de formare a specialiștilor în știința datelor, cercetarea aduce inovație și evidențiază abilitățile necesare a fi formate în domeniul academic pentru a facilita angajarea absolvenților în domenii specifice științei datelor. Acest aspect este semnificativ deoarece, în practică, s-a observat că majoritatea specialiștilor care lucrează în știința datelor se bazează pe învățarea independentă mai degrabă decât pe competențele dobândite în cadrul academic.