Impactul social al utilizării inteligenței artificiale în educație
Autor:Andreea Simona Săseanu, Rodica-Manuela Gogonea și Simona Ioana Ghiţă
JEL:C20, D83, I23, J21, L86
DOI:10.24818/EA/2024/65/89
Cuvinte cheie:inteligență artificială, educație, model logistic, model multinomial, experiență de învățare, perspective de angajare, societate
Abstract:
Inteligența artificială reprezintă actualmente unul dintre cele mai abordate subiecte având în vedere necesitatea dezvoltării economice sustenabile la nivel mondial. În educație, inteligența artificială vizează, pe de o parte, îmbunătățirea sistemelor, a modalităților de învățare, precum și a rezultatelor învățării, iar pe de altă parte, pregătirea tinerilor pentru satisfacerea corespunzătoare a cerințelor la viitorul lor loc de muncă. În acest context a fost realizată o cercetare la nivelul învățământului superior din România, prin care s-a analizat opinia cursanților privind impactul social al utilizării inteligenței artificiale în educație. Ca urmare a derulării unei anchete de opinie au fost colectate răspunsuri online de la studenții unor universități de prestigiu din România. Datele înregistrate pentru îndeplinirea obiectivului menționat au fost prelucrate prin aplicarea a trei modele statistico-econometrice de tip regresie logistică. Rezultatele primului model logistic binar redau opiniile respondenților privind necesitatea și importanța îmbunătățirii experienței de învățare prin utilizarea inteligenței artificiale în educație, luând în considerare genul lor și nivelul lor de educație. Tot în raport cu cele două caracteristici considerate cele mai semnificative pentru obiectivul lucrării, au fost elaborate următoarele două modele care sunt multinomiale. Rezultatele evidențiează modul în care utilizarea inteligenței artificiale în educație influenţează pe de o parte perspectivele absolvenţilor de a se angaja, iar pe de altă parte, societatea în ansamblul său.