Inteligența artificială și educația bazată pe competențe: o analiză bibliometrică
Autor:Laurențiu Mihai, Leonardo-Geo Mănescu, Laura Vasilescu, Anca Băndoi și Cătălina Sitnikov
JEL:D83, I21, I23, O33
DOI:10.24818/EA/2024/65/201
Cuvinte cheie:inteligența artificială (IA), educație economică digitală, model sistemic privind educația economică digitală bazată pe inteligența artificială
Abstract:
Pandemia globală de COVID-19 a constrâns instituțiile de învățământ superior să înlocuiască mediul tradițional de învățare cu educația digitală, multe dintre acestea alegând să utilizeze sistemele digitalizate și după încheierea pandemiei, mai cu seamă prin intermediul tehnologiilor și aplicațiilor bazate pe Inteligența Artificială (IA). Cercetarea curentă reprezintă o evaluare sistematică a unui număr de 60 de articole științifice cu scopul studierii modului de abordare, în ultimii ani, a conceptelor specifice educației digitale economice bazată pe inteligența artificială, a modului de utilizare a aplicațiilor inteligenței artificiale în educația economică digitală, toate acestea cu scopul identificării factorilor critici de succes și a provocărilor cu care se confruntă acest domeniu. Rezultatele obținute au evidențiat trendul conform căruia cei mai mulți cercetători definesc educația digitală ca fiind o formă de utilizare a tehnologiei cu scopul construirii suportului necesar activităților educaționale, poziționând inteligența artificială și diferitele sale aplicații ca elemente esențiale ale educației digitale actuale, cu potențial fundamental în revoluționarea proceselor economice. S-a remarcat faptul că utilizarea pe scară largă a platformelor de educație digitală bazate pe inteligență artificială este influențată de tehnologie, de caracteristicile lor superioare din perspectiva capacității de a corela în mod coerent procesele de predare/învățare, de încrederea generată la nivelul cadrelor didactice și cursanților cu privire la rezultatele obținute ca urmare a adoptării acestor platforme de educație digitală bazată pe inteligența artificială și de factori culturali, în paralel cu o confruntare permanentă cu numeroase provocări legate de rezistența utilizatorilor la schimbare, competențele digitale, accesibilitatea sistemelor, precum și problemele financiare. De asemenea, pe baza aprofundării cercetării s-a dezvoltat modelul unui sistem de corelații și elemente, specifice educației economice digitale ce utilizează aplicații de inteligență artificiale care a reunit atât factorii de succes, cât și provocările specifice, pe fundamentul domeniilor de aplicare particulare.