Inteligența artificială și educația bazată pe competențe: o analiză bibliometrică
Autor:Cătălina Radu, Carmen Nadia Ciocoiu, Cristina Veith și Răzvan Cătălin Dobrea
JEL:I20, I21
DOI:10.24818/EA/2024/65/220
Cuvinte cheie:inteligență artificială (IA); educație bazată pe competențe (EBC); analiză bibliometrică; hartă tematică, Web of Science (WOS).
Abstract:
În contextul tranziției educației către o abordare bazată pe competențe, prezentul studiu și-a propus să identifice tendințele, provocările și oportunitățile emergente generate de intersecția dintre Inteligența Artificială (IA) și Educația Bazată pe Competențe (EBC). Cercetarea a fost realizată prin analiza bibliometrică a 1028 de articole incluse în baza de date Web of Science și pe baza rapoartelor furnizate de aplicația biblioshiny, interfața grafică a lui bibliometrix R package. Rezultatele au inclus analiza cantitativă a producției științifice, a colaborărilor, co-citărilor precum și evoluția și harta tematică a domeniului. Acestea au relevat o creștere anuală de 8,43% în publicații cu accelerarea acesteia după anul 2017 și implicarea globală, cu SUA și China în pozițiile fruntașe. Analizele tematice au arătat evoluția domeniului de la fundamentele tehnologice către o abordare interdisciplinară, evidențiind inclusiv influențele evenimentelor globale, precum COVID-19. Cercetarea a confirmat interacțiunea profundă dintre IA și EBC, demonstrând potențialul, complexitatea și nevoia de abordări colaborative și interdisciplinare. Analiza bibliometrică realizată poate reprezenta un ghid pentru direcțiile viitoare de cercetare și pentru identificarea direcțiilor strategice ale implementării IA în educație.