Academia de Studii Economice Bucuresti

Amfiteatru Economic
AN ECONOMIC AND BUSINESS RESEARCH PERIODICAL
Facultatea de Business si Turism

Evaluarea cantitativă a disponibilității de utilizare a inteligenței artificiale în mediul universitar de business și economic

Autor:Daniela Șerban, Silvia Elena Cristache, Narcisa Georgeta Ciobotar, Laurențiu Gabriel Frâncu și Jiries Mansou

JEL:F02, F63, M21, M38, O33

DOI:10.24818/EA/2024/65/259

Cuvinte cheie:inteligență artificială, avantaje IA, dezavantaje IA, educație, universitate, cercetare, predare, evaluare

Abstract:
Articolul analizează stadiul de informare, utilizare și disponibilitate de folosire a inteligenței artificiale (IA) în mediul universitar economic și de business, în opinia cadrelor didactice din România. De asemenea, este evidențiată principala consecință a utilizării IA în educația universitară economică și de business, cu scopul identificării unui cadru adecvat de implementare reglementată a sistemelor de IA în universitățile cu profil economic din România. Studiul are ca obiectiv identificarea avantajelor, dezavantajelor și a modului în care IA este utilizată din proprie inițiativă în procesul de cercetare, predare și evaluare de către cadrele didactice. Metoda de analiză utilizată este cantitativă prin administrarea unui chestionar online la care au răspuns cadre didactice din România, familiarizate cu IA în educație. Prelucrarea este realizată cu ajutorul Smart PLS, care permite identificarea relațiilor de cauzalitate care ghidează perspectivele utilizării IA în învățământul economic din România. Eșantionul format reprezintă un eșantion pilot de volum normal. Rezultatele studiului sunt utile deoarece identifică aspectele care pot optimiza procesele de educație - cercetare, predare, evaluare și învățare pentru a veni în întâmpinarea dinamicii crescute a utilizării IA în mediul academic economic din România. De asemenea, sunt evidențiate avantajele asociate utilizării sistemelor de IA și soluțiile propuse pentru a maximiza beneficiile aduse de IA în activități de cercetare, predare, evaluare în opinia cadrelor didactice. Toate acestea contribuie la dezvoltarea unui cadru de implementare a sistemelor de IA în educația economică și de business din România. Rezultatele indică un stadiu incipient al utilizării și integrării IA în activitatea cadrelor didactice din universitățile analizate: IA se utilizează predominant pentru evaluare, care poate fi realizată automat. Disponibilitatea cadrelor didactice de a utiliza IA în predare și în cercetare este redusă.
© 2005-2024 Soft Expert SRL - designed by Soft Expert & hosted by Host Expert