Percepția studenților privind utilizarea inteligentei artificiale în serviciile educaționale
Autor:Ines Djokic, Nikola Milicevic, Nenad Djokic, Borka Malcic și Branimir Kalas
JEL:M31, I20
DOI:10.24818/EA/2024/65/294
Cuvinte cheie:Inteligență artificială, educație, studenți, percepții, servicii.
Abstract:
Semnificația sporită a inteligenței artificiale (IA) și posibilitățile de implementare a acesteia în învățământul superior pot fi identificate în condițiile contemporane. În același timp, nu se poate neglija importanța percepțiilor studenților cu privire la aceasta, întrucât aceștia reprezintă utilizatorii finali ai serviciilor educaționale. Prin urmare, accentul acestui studiu a fost pus pe implementarea instrumentului deja dezvoltat: Concepțiile studenților despre AI în educație (SCAIES) pe un eșantion de studenți sârbi. Este prima implementare a unui instrument cu opt factori, modelat ca un construct ierarhic reflexiv-formativ care poate fi apreciat pentru principala sa contribuție din punct de vedere teoretic. Astfel, toți cei opt factori au format în mod pozitiv și semnificativ utilizarea IA în educație (UAIEd) din perspectiva studenților, în timp ce cea mai mare contribuție ar putea fi atribuită factorilor care decurg din punctele slabe ale educației tradiționale, cum ar fi: analiza sentimentelor în educație, învățarea personalizată și predicția performanței studenților. Pe de altă parte, cea mai mică contribuție ar putea fi atribuită factorilor privind preocupările legate de confidențialitate cu privire la utilizarea AI și controlului, în mod concret: monitorizarea în clasă, analiza vizuală precum și notarea și evaluarea elevilor. Au fost oferite și câteva recomandări generale pentru instituțiile de învățământ superior.