Academia de Studii Economice Bucuresti

Amfiteatru Economic
AN ECONOMIC AND BUSINESS RESEARCH PERIODICAL
Facultatea de Business si Turism

Carnea de cultură – de la provocare științifică la acceptarea ca sursă alimentară sustenabilă

Autor:Lelia Voinea, Dorin Vicențiu Popescu, Teodor Mihai Negrea și Răzvan Dina

JEL:D12, D18, M31, O33, I12

DOI:10.24818/EA/2024/65/346

Cuvinte cheie:carnea de cultură, consumatori români, model de acceptare a cărnii de cultură, consum alimentar sustenabil

Abstract:
Carnea de cultură, obținută in vitro din celule prelevate de la animale, reprezintă una dintre preocupările recente ale specialiștilor la nivel internațional, care încearcă astfel să rezolve o parte din problemele cu care se confruntă industria cărnii convenționale, legate de sănătatea consumatorilor, bunăstarea animalelor, sustenabilitatea mediului și eficiența economică. Dincolo de dificultățile tehnice care trebuie depășite, acceptarea cărnii de cultură de către consumatori nu este un obiectiv ușor de atins, deoarece depinde de factori care acționează atât la nivel global, cât și la nivel local. Deoarece această lucrare se concentrează pe consumatorii români, autorii subliniază importanța dezvoltării unui cadru general de informare care să permită, în primul rând, înțelegerea și, ulterior, acceptarea de către aceștia a cărnii de cultură. În acest scop, a fost realizată o cercetare bazată pe recenzia sistematică a unui număr de 34 de articole științifice din literatura de specialitate, cu scopul de a identifica bunele practici adoptate la nivel internațional, care au condus, în trecut, la acceptarea altor inovații semnificative în domeniul alimentar, cum ar fi modificarea genetică, iradierea alimentelor, entomofagia sau utilizarea nanotehnologiilor în industria alimentară. Astfel, au fost identificate cinci direcții de acțiune – comunicare, cunoaștere, încredere, percepție și atitudini – pe baza cărora a fost dezvoltat un model de acceptare a cărnii de cultură de către consumatorii români. Rezultatele acestei inițiative unice la nivelul României pot fi de interes pentru consumatorii români, dar și pentru multe categorii de specialiști, de la cercetători științifici și cadre didactice din mediul academic și până la practicieni interesați de lansarea de noi produse sau factori de decizie din domeniul nutriției, sănătății publice și agriculturii. Autorii evidențiază necesitatea unor cercetări suplimentare cu privire la relațiile dintre siguranța alimentară, securitatea consumatorului și producția de carne de cultură ca alternativă la carnea tradițională, înainte de lansarea efectivă pe piață a acestui nou produs.
© 2005-2024 Soft Expert SRL - designed by Soft Expert & hosted by Host Expert