Perspective privind relația dintre abilitățile în domeniul Inteligenței Artificiale și cultura națională
Autor:Irina-Eugenia Iamandi, Laura-Gabriela Constantin, Sebastian Mădălin Munteanu și Bogdan Cernat-Gruici
JEL:J24, M50, M10, O33
DOI:10.24818/EA/2024/67/741
Cuvinte cheie:Inteligență Artificială (IA), abilități în domeniul IA, cultură națională, Hofstede, competitivitate organizațională, regresie multiplă OLS, modele robuste de regresie
Abstract:
Pentru a beneficia pe deplin de avantajele induse de Inteligența Artificială (IA) la nivel corporativ, organizațiile de afaceri ar trebui să fie conștiente de factorii care contribuie la specializarea adecvată în IA a angajaților lor. În acest context, prezenta lucrare își propune să analizeze rolul culturii naționale în susținerea alocării competențelor și locurilor de muncă în IA între țări, pornind de la necesitatea teoretică și aplicativă a realizării unui astfel de studiu. Cercetarea este dezvoltată folosind modelul lui Hofstede al celor șase dimensiuni ale culturii naționale și vizează un eșantion global de 44 de țări reprezentative în ceea ce privește concentrarea talentului în IA. Pentru îndeplinirea obiectivului asumat, s-au utilizat mai multe modele de regresie liniară, alături de un model de regresie robustă și completate de un model de regresie beta cu estimatori robuști de dată foarte recentă. Rezultatele obținute reflectă existența unei legături între cultura națională și dezvoltarea abilităților în domeniul IA în țările analizate. În special, rezultatele prezintă prevalența unei relații negative, semnificative statistic, între individualism și concentrarea talentului în IA și o legătură pozitivă și semnificativă statistic între orientarea pe termen lung și concentrarea abilităților și locurilor de muncă în domeniul IA. Rezultatele obținute sunt relevante pentru organizațiile și managerii care urmăresc să sprijine dezvoltarea abilităților specifice IA ale angajaților lor prin cultivarea comunicării libere, a colaborării în grup, a muncii în echipă, a învățării reciproce și a programelor de educație strategică orientate spre viitor pentru adaptarea la IA