Intenția de a utiliza ChatGPT în munca de birou din România: între utilitate și motivație hedonică
Autor:Mirela Cătălina Türkeș, Aurelia-Felicia Stăncioiu și Cristian-Silviu Bănacu
JEL:C12, C35, M31, M54, M55, J81
DOI:10.24818/EA/2024/67/783
Cuvinte cheie:ChatGPT, motivație, percepție, utilitate, intenție comportamentală, eșantionare neprobabilistică cu cele mai mici pătrate (PLS-SEM), analiză multigrup (PLS-MGA)
Abstract:
În scurta evoluție din anul 2019 și până în prezent, domeniile de aplicare ale ChatGPT au avut o dezvoltare exponențială de la editare, consultanță, sistemul bancar, sănătate, jurnalism și mass media, divertisment, educație până la asistență tehnică de la distanță în procese industriale. Acest instrument inovator, specializat în generarea și înțelegerea textelor este capabil să răspundă nevoilor angajaților de oriunde și în orice moment. Articolul investighează percepția angajaților privind utilizarea și utilitatea ChatGPT și identifică factorii care stau la baza motivației hedonice și a intenției de utilizare a ChatGPT în munca de birou. Plecând de la această premisă, rezultatele obținute servesc ca bază în construirea unui nou model structural. Sondajul online utilizat vizează modelarea datelor colectate de la 402 de angajați români. Modelarea ecuațiilor structurale PLS (PLS-SEM) și analiza multigrup (PLS-MGA) au ajutat la testarea ipotezelor statistice și validarea modelului construct. Softwarele SmartPLS 4 și SPSS 28 au fost folosite pentru prelucrarea și analiza datelor preluate de la angajați. Rezultatele evidențiază influența semnificativă a factorilor (ușurința de utilizare, utilitatea și motivatorii hedonici) asupra comportamentului angajaților români privind utilizarea ChatGPT în munca de birou.