Modelarea relațiilor ESG cu trilogia: angajabilitate-creștere operațională-profitabilitate în sistemul alimentar european
Autor:Mirela Sichigea, Laura Vasilescu, Laurențiu Mihai și Cătălina Sitnikov
JEL:C18, D22, G30, Q10
DOI:10.24818/EA/2025/69/329
Cuvinte cheie:sistem alimentar, ESG, angajabilitate, creștere operațională, profitabilitate, Model Grafic Gaussian
Abstract:
Dezvoltarea unui sistem alimentar sustenabil implică eforturi coordonate ale tuturor actorilor din lanțul valoric. În acest context, practicile de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) ale companiilor joacă un rol esențial, fiind strâns legate de reziliența lor economică și financiară. Studiul utilizează Modelul Grafic Gaussian (GGM) și Analiza Factorială Confirmatorie (CFA) pentru a analiza relațiile cauzale directe și indirecte dintre ratingurile ESG și dimensiunile financiare ale companiilor europene din sectorul alimentar: angajabilitate, creștere operațională și profitabilitate. Datele analizate au fost extrase din baza de date Refinitiv Eikon pe o perioadă de 15 ani (2008-2023), acoperind 71 de companii agroalimentare din Uniunea Europeană (UE), Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS) și Regatul Unit al Marii Britanii. Prin instrumentarul metodologic folosit, cercetarea depășește contextul modelelor tradiționale al dependențelor deterministe și extinde aria de analiză, evidențiind conexiunile dintre categoriile de indicatori financiari (angajabilitate, creștere operațională și profitabilitate) și ratingurile de ESG. Modelarea structurii complexe a legăturilor dintre variabilele relevante managementului tranziției către neutralitate climatică creează perspective noi asupra corelațiilor dintre acestea, exercitate în mod direct și indirect (capacitatea de a media). Astfel, s-a constatat că tranziția către practici durabile afectează în mod semnificativ activitățile operaționale ale companiilor (corelație negativă între ratingurile ESG și variabilele de creștere operațională). Totuși, eficiența și productivitatea sporită (relație pozitivă între ratingurile ESG și variabilele de angajabilitate și profitabilitate) pot atenua impactul negativ și pot menține performanța financiară a companiilor.