Sport, cultură și putere de cumpărare: influenţe asupra piețelor alimentare
și consumului
Autor:Leon Gomboş, Alexandra Gabriela Milon, Ramona Ancuţa Nuţ, Cristina Dragomir
și Alexandru Andrei Gherman
JEL:Q18, C23, Z20
DOI:10.24818/EA/2025/69/367
Cuvinte cheie:structura consumului alimentar, participarea la activitățile sportive, puterea de cumpărare, valorile culturale, dinamica pieţelor.
Abstract:
Acest studiu a avut ca scop investigarea influenței factorilor economici, culturali și de stil de viață asupra modelelor de consum alimentar în 31 de țări europene și asociate, în perioada 2010-2020. A fost utilizat un model econometric de tip panel cu efecte aleatoare pentru a analiza date provenite din surse internaționale, incluzând PIB ajustat la paritatea puterii de cumpărare, indicatori culturali și statistici privind consumul alimentar. Rezultatele au evidențiat că o participare mai mare la activități sportive și o putere de cumpărare ridicată au determinat creșterea consumului de legume, fructe și pește, în timp ce valorile culturale, precum individualismul și orientarea pe termen lung, au influențat preferințele alimentare. Spre deosebire de cercetările anterioare, axate predominant pe factori individuali, acest studiu a integrat determinanți macroeconomici pentru a oferi o analiză complexă a tendințelor naționale de consum alimentar. De asemenea, au fost identificate schimbări majore în piața alimentară, inclusiv creșterea cererii pentru produse sănătoase și sustenabile, subliniind provocările cu care se confruntă actorii lanțului alimentar în adaptarea la aceste transformări. Rezultatele oferă un cadru valoros pentru strategiile de politici publice și de afaceri, evidențiind importanța rezilienței, inovației și adaptării la piață pentru a răspunde evoluției preferințelor consumatorilor.