Tendințe emergente în comportamentul consumatorilor de alimente
Autor:Claudiu Coman, Ecaterina Coman și Teodor Florin Cilan
JEL:D11, L66, Q18, M31, Q01
DOI:10.24818/EA/2025/69/398
Cuvinte cheie:tendințe de consum alimentar, comportamentul consumatorilor, inovații alimentare, industrie alimentară, analiză bibliometrică.
Abstract:
Schimbările comportamentului consumatorilor modelează strategiile industriei alimentare, fiind necesară o analiză amplă a literaturii de specialitate pentru a oferi viziunea holistică asupra noilor tendințele. Articolul urmărește identificarea direcțiilor de cercetare a comportamentului consumatorilor în domeniu și tendințele care pot modela piețele alimentare, printr-o analiză bibliometrică a 947 de publicații indexate Web of Science în ultimii cinci ani, fiind identificate cinci direcții de cercetare și stabilite tendințele emergente. Principalele constatări dezvăluie un accent sporit pe sănătate, sustenabilitate și digitalizare. Consumatorii solicită produse organice, din surse locale, mai sănătoase, datorită preocupărilor legate de impactul asupra mediului și bunăstării personale. Instrumentele digitale transformă modelele de consum de alimente, însă tehnologii inovatoare, cum sunt livrarea cu drone, inovațiile alimentare, alimentele imprimate 3D, produsele pe bază de insecte sau alte proteine alternative, se confruntă cu rezistența consumatorilor. Inovațiile în materie de ambalaje, inclusiv ambalajele active și comestibile, oferă potențialul îmbunătățirii calității și sustenabilitatea alimentelor pentru a schimba comportamentul consumatorilor. Studiul subliniază importanța normelor sociale, a conștientizării sănătății și a rețelelor de socializare în modelarea intențiilor de cumpărare a produselor sustenabile. Analiza oferă informații valoroase pentru mediul academic, industrie, necesare elaborării politicilor pentru a anticipa schimbările pieței și a se adapta noilor cerințe ale consumatorilor.