Factorii care influențează alegerea mierii în Slovacia și Ungaria:
un studiu comparativ
Autor:Peter Šedík, Marián Čvirik, Cristina Bianca Pocol și Titanilla Oravecz
JEL:Q13, M31, M37, D12
DOI:10.24818/EA/2025/69/431
Cuvinte cheie:piața mierii, comportament de cumpărare, alegerea consumatorului, factori intrinseci, factori extrinseci, studiu comparativ
Abstract:
Studiul investighează factorii extrinseci și intrinseci care influențează deciziile de cumpărare a mierii și impactul acestora asupra consumului de miere în Slovacia și Ungaria. Studiul comparativ se bazează pe un sondaj online realizat în cursul anului 2022. Ambele eșantioane de cercetare sunt reprezentative în ceea ce privește genul și vârsta. Acestea includ consumatori de miere cu vârsta minimă de 18 ani. A fost utilizată o analiză factorială exploratorie (EFA) pentru a investiga relațiile dintre cei 20 de factori selectați. Rezultatele au arătat existența mai multor factori latenți, cu ușoare diferențe între cele două țări. Pe piața slovacă a mierii au fost identificați patru factori latenți: calitatea, prețul, marketingul și factorii vizuali, în timp ce pe piața maghiară a mierii au fost identificați șase factori latenți: calitatea, marketingul, factorii geografici, designul produsului și factorii vizuali. În plus, analiza cohortelor a arătat diferențe semnificative din punct de vedere statistic între generațiile (Gen Z, Gen Y, Gen X și Babyboomers) din ambele țări. Constatările oferă apicultorilor o perspectivă valoroasă asupra opțiunilor consumatorilor atunci când aleg mierea pe piața alimentară, în special în ceea ce privește crearea de strategii de marketing orientate către client