Un studiu de segmentare privind modul în care consumatorii cehi fac achiziții
de produse alimentare pentru gospodărie
Autor:Šárka Velčovská și Vendula Prokopová
JEL:C38, C83, L66, M31
DOI:10.24818/EA/2025/69/555
Cuvinte cheie:piața produselor alimentare, tipologia consumatorilor, segmentele de consumatori, atitudinile consumatorilor, analiza componentelor principale, analiza cluster
Abstract:
Înțelegerea comportamentului consumatorilor este crucială pentru companiile de pe piața produselor alimentare, care a suferit numeroase schimbări în ultimii ani. Tipologia consumatorilor joacă un rol esențial în dezvoltarea unor strategii de marketing eficiente și în satisfacerea diverselor nevoi ale consumatorilor. Lucrarea explorează subiectul comportamentului consumatorilor din Republica Cehă atunci când fac achiziții de produse alimentare pentru gospodărie. Scopul cercetării a fost de a dezvolta o tipologie a consumatorilor de pe piața produselor alimentare din Cehia și de a identifica diferențele dintre segmente pe baza caracteristicilor socio-demografice, a comportamentului de cumpărare și a atitudinilor, inclusiv a răspunsurilor la tendințele actuale, cum ar fi creșterea prețurilor și noile tehnologii de vânzare cu amănuntul.
Cercetarea cantitativă a fost efectuată pe un eșantion reprezentativ de 352 de respondenți. Cu ajutorul analizei componentelor principale și al analizei de grup, au fost profilate cinci grupuri, și anume consumatorii dezinteresați, consumatorii economi, consumatorii pregătiți, consumatorii moderni și consumatorii ocupați. Studiul a evidențiat diferențele dintre segmente și componentele care au cea mai semnificativă influență asupra consumatorilor din anumite segmente. Clasificarea consumatorilor cehi pe baza preferințelor și atitudinilor este mai valoroasă decât segmentarea tradițională bazată pe caracteristici socio-demografice. Aceasta poate fi mai utilă în stabilirea obiectivelor de marketing.