Implicarea factorului uman în managementul protectiei consumatorilor
Autor:Ion Petrescu, Vasile Dinu, Camelia Ştefănescu si Eugen Dobrescu
JEL:D18
DOI:
Cuvinte cheie:protecia consumatorilor; factor uman; managementul proteciei
consumatorilor; manager în protecia consumatorilor; ANPC.
Abstract:
Lucrarea pune în valoare o parte dintre rezultatele cercetarii de excelena dedicata
fundamentelor teoretico – practice ale implicarii factorului uman în managementul
proteciei consumatorilor efectuata în perioada 2008 – 2009 la nivelul Autoritaii Naionale
pentru Protecia Consumatorilor, Comisariatului Regional pentru Protecia Consumatorilor
Sibiu si Oficiul Judeean Brasov pentru Protecia Consumatorilor.
În cadrul acestui articol ne-am propus sa prezentam o serie de elemente referitoare
la managementul proteciei consumatorului dar si cu privire la profesia de manager în
protecia consumatorilor, iar pentru a reflecta în mod concret, cum factorul uman se implica
în problemele managementului proteciei consumatorilor, am realizat un studiu la nivelul
Autoritaii Naionale pentru Protecia Consumatorilor (ANPC).
Ca urmare a investigaiei efectuate a rezultat ca protecia consumatorului si
managementul acesteia reprezinta o noua etapa a civilizaiei umane, un nou mod de viaa
calitativ superior, care implica utilizarea intensiva a informaiei în toate sferele de producie
si consum, cu implicarea factorului uman în acestea de pe poziia nu numai de producator,
ci si de consumator, cu un impact economic si social deosebit de important. De pe aceasta
poziie, managementul proteciei consumatorilor la nivelul ANPC si a instituiilor sale
judeene se constituie ca o ampla sursa de informare si decizie si nu doar ca o modalitate de
prelucrare a datelor. Si, în plus, pentru a se asigura eficiena sociala vizata, apare necesar
implicarea managementului de vârf si operaional în direciile de planificare – decizii,
organizare – coordonare, antrenare – conducere – îndrumare si control – monitorizare, toate
constituite într-o poziie de prioritate deosebita. Toate acestea ne-au permis sa facem si
câteva propuneri de îmbunataire a activitaii ANPC, din prisma implicarii factorului uman
în activitatea de management a acestei instituii.