Protecţia consumatorilor de cunoştinţe media
Autor:Constantin Brătianu, Ivona Orzea si Ioan Ghişe
JEL:I18, K20, K32, M14, M21
DOI:
Cuvinte cheie:cunoştinţe, consumatori de cunoştinţe, drepturile consumatorilor, furnizori
media de cunoştinţe, protecţia consumatorilor de cunoştinţe
Abstract:
Cercetări complexe şi interdisciplinare vin să demonstreze tot mai puternic faptul
că trăim într-o societate a cunoaşterii, o societate în care producţia, distribuţia şi consumul
de cunoştinţe devin procese şi fenomene fundamentale. Pământul, munca şi capitalul
caracteristice societăţilor precedente au fost înlocuite în ierarhia indicatorilor
macroeconomici de capitalul intelectual. Economia bazată pe cunoştinţe presupune nu
numai dezvoltarea producţiei şi a distribuirii de cunoştinţe, dar şi a consumului de
cunoştinţe. Apariţia muncitorilor intelectuali semnalată de Peter Drucker încă de acum
câteva decenii este convergentă astăzi cu dezvoltarea unei noi categorii de consumatori:
consumatorii de cunoştinţe. Dintre aceştia, ne vom focaliza atenţia pe consumatorii de
cunoştinţe media, respectiv, cei care urmăresc presa scrisă şi audiovizuală.
Scopul prezentei lucrări este de a demonstra necesitatea conştientizării acestei
importante categorii de consumatori şi de a formula o serie de cerinţe privind protecţia lor.
În acest scop, am iniţiat o serie de cercetări pe două dimensiuni fundamentale: a) furnizarea
de informaţii şi cunoştinţe media de către cele mai importante ziare şi canale TV din
România; b) reflectarea necesităţii protecţiei consumatorilor de cunoştinţe media în rândul
unor parlamentari, respectiv, a celor care au misiunea gândirii şi elaborării legilor în ţara
noastră. Această lucrare prezintă rezultatele primelor serii de cercetări, pe cele două
dimensiuni definite mai sus.