Aplicarea metodei de analiză în componente principale asupra indicatorilor specifici activităţii autorităţii naţionale de protecţie a consumatorilor din România
Autor:Manuela Rozalia Gabor, Daniela Ştefănescu si Lia Codrina Conţiu
JEL:C02, C1, C19, D02, D03, D12, D18
DOI:
Cuvinte cheie:Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorilor din România, analiza în
componente principale, indicatori macroeconomici, judeţe, corelaţie
Abstract:
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor din România (ANPC
România) este o instituţie a cărei activitate înregistrează evoluţii diferite de la o regiune de
dezvoltare la alta şi implicit de la un judeţ la altul. Indicatorii activităţii ANPC România
sunt în strânsă corelaţie cu anumiţi indicatori macroeconomici importanţi inclusiv la nivelul
judeţelor României, ipoteză verificată într-o cercetare anterioară a autorilor. (Ştefănescu &
Gabor, 2008) În prezenta lucrare, verificăm ipoteza că în ultimul deceniu au avut loc
numeroase modificări structurale privind indicatorii economici la nivelul judeţelor şi vom
analiza evoluţia acestor schimbări structurale pentru două perioade diferite, respectiv pentru
anii 2000 şi 2006 şi mai ales gruparea judeţelor României, ţinând cont de indicatorii
macroeconomici şi de cei înregistraţi de ANPC România, prin aplicarea unei metode
descriptive de analiza datelor, respectiv analiza în componente principale (ACP). Prin
aplicarea metodei ACP, se obţin informaţii utile ANPC care, potrivit atribuţiilor specifice,
colaborează cu administraţiile publice locale, în privinţa elaborării strategiei de educare a
consumatorilor şi de organizare a activităţilor de control. În acest sens, în funcţie de gradul
de dezvoltare economică a fiecărui judeţ, de particularităţile de consum ale populaţiei, de
nivelul câştigului salarial, de nivelul PIB-ului pe locuitor, se pot dezvolta de către ANPC
strategii diferenţiate, adaptate la specificul fiecărui judeţ.