Noi abordări ale protecţiei consumatorilor din perspectiva evoluţiei standardelor internaţionale ale sistemelor de management
Autor:Cătălina Soriana Sitnikov si Claudiu George Bocean
JEL:D18, L15
DOI:
Cuvinte cheie:protecţia consumatorilor, calitate, standarde ISO, modele de implementare
a sistemelor integrate ISO
Abstract:
Ideea cercetării a fost fundamentată pe lucrarea „Trading Up: Consumer and
Environmental Regulation in a Global Economy” a lui David Vogel, în care se prezintă
impactul globalizării economice asupra reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Abordând problematica extinsă a protecţiei consumatorului şi utilizând date recente de la
nivelul Uniunii Europene, lucrarea analizează şi sintetizează contribuţia standardelor ISO
de management al calităţii la realizarea protecţiei consumatorilor, bazându-se pe o serie de
legături cauzale şi activităţi interrelaţionate. Abordarea este duală, realizând legătura
dintre argumentele cantitative şi calitative, precum şi analiza corelaţiilor dintre eforturile şi
efectele înregistrate în domeniul protecţiei consumatorilor. Datorită divergenţei continue în
ceea ce priveşte procesul de reglementare, a tendinţei tot mai pronunţate de stabilire a unor
standarde stricte precum şi a unor modalităţi de implementare a sistemelor integrate de
management al calităţii, lucrarea propune şi dezvoltă un model de implementare a
sistemelor integrate de managementul calităţii, bazat pe modelul dezvoltat de Jorgensen,
îmbunătăţindu-l prin adăugarea unui nou standard, ISO 26000.