Calitatea mediului, factor de stimulare a consumului în secolul XXI
Autor:Giani Grădinaru
JEL:C30, C53, Q51
DOI:
Cuvinte cheie:discriminant multiplu, efecte de mediu, estimare, consumatorul secolului
XXI
Abstract:
Consumatorul secolului XXI îşi schimbă comportamentul, orientându-se către o
atitudine prietenoasă cu mediul. Apare ca necesitate găsirea unor căi care să permită
evaluarea comportammentului consumatorului, a drepturilor şi intereselor acestora, ca
urmare a adoptării unui comportament de consum preventiv în relaţie cu bunurile şi
serviciile care afectează sau sunt afectate de deteriorarea calităţii elementelor de mediu.
Estimarea efectelor de mediu ridică probleme serioase ca urmare a lipsei unor pieţe de
tranzacţionare a celor mai multor bunuri şi servicii de mediu. De cele mai multe ori, singura
cale de cuantificare a efectelor de mediu este estimarea indirectă. Comportamentul
indivizilor pe pieţele asociate dezvăluie valoarea pe care aceştia o atribuie îmbunătăţirilor
de mediu. Cercetarea a vizat o comunitate aflată în apropierea unei gropi de gunoi.
Variabilele prin care se analizează modul în care oamenii îşi modifică comportamentul sunt
multiple motiv pentru care este necesară căutarea unui număr cât mai redus de variabile
explicative, care să exprime cel mai bine separarea indivizilor în clase. Articolul prezinta o
modalitate de utilizarea a analizei statistice discriminante cu scopul de a se obţine o
estimare în evaluarea copmortamentului consumatorului secolului XXI prin conştientizarea
efectelor de mediu.