Managementul eco-design ului produselor industriale in relatie cu protectia consumatorilor
Autor:Rodica Pamfilie, Roxana Procopie si Magdalena Bobe
JEL:D18, O32, Q56
DOI:
Cuvinte cheie:protecia consumatorilor, managementul eco-design ului, marcare
ecologica, educarea si informarea consumatorilor
Abstract:
În contextul profundelor mutaii ce afecteaza universul contemporan,
consumatorul îsi menine poziia de ax central al tuturor activitailor ce converg catre
satisfacerea cât mai deplina a dorinelor, exigenelor, preferinelor si necesitailor sale.
Aceasta satisfacere reprezinta însasi esena aciunilor economice realizate. Pe de alta parte,
consumatorul a devenit prudent, pretenios si hotarât în alegerea bunurilor, datorita
acumularii unui bagaj de cunostine suficient de mare care îi confer un nivel de
competena corespunzator pentru a-si fixa direciile cele mai potrivite intereselor sale.
Succesul produsului modern pe piaa este determinat de utilizarea simultana (ceea
ce înseamna concepie si comercializare) a unei game largi de cunostine, metode si
instrumente manageriale, nu numai într-o abordare sistemica si sistematica, dar si la un
nivel global. Eco-design ul, vazut ca instrument managerial, influeneaza un numar
surprinzator de mare de parametri ai companiei, începând cu imaginea sa publica,
continuând cu aspectele practice ale obinerii gamei de produse, cu impactul si eficiena
mijloacelor de distribuie, precum si cu metodele folosite pentru a comunica cu clienii sau
cu angajaii proprii.
Lucrarea de faa se va referi nu numai la implicaiile manageriale ale proiectarii
ecologice a produselor destinate clienilor individuali sau utilizatorilor finali de pe pieele
de consum, ci si la necesitatea aplicarii unei strategii de eco-design care înseamna
dezvoltarea de produse inovatoare cu eficiena ridicata, ce promoveaza consumul durabil si
protecia mediului înconjurator.
Astfel, produsul ecologic poate deveni el însusi un factor social, educaional demn
de luat în seama, iar eco-design ul, o abordare pro-activa în direcia proteciei
consumatorului si a conformitaii legale.