Responsabilităţi ale companiilor multinaţionale privind siguranţa consumatorului
Autor:Ana-Maria Pamfilie
JEL:M16
DOI:
Cuvinte cheie:companie multinaţională, inovare, calitate, siguranţă, consumator, marcă
Abstract:
Studiul de faţă se focusează pe companiile multinaţionale ce îşi desfăşoară
activitatea pe piaţa globală şi care trebuie să respecte reglementările legale şi normele
privind calitatea şi siguranţa produselor şi a serviciilor, cu scopul de a fi în topul
preferinţelor consumatorilor de pretutindeni. Analiza unei companii multinaţionale din
industria bunurilor de larg consum, producătoare de bunuri alimentare şi nealimentare,
constituie studiul de caz prin care se doreşte evidenţierea complexităţii sistemelor interne
de asigurare şi certificare a calităţii şi siguranţei produselor proprii. Principalul instrument
de colectare a datelor a fost interviul, prin care au fost obţinute informaţii relevante pentru
studiu, iar acestea au fost completate cu informaţii preluate din diferite documente interne,
puse la dispoziţie. Astfel, s-a studiat modalitatea prin care compania multinaţională reuşeşte
să introducă elemente legate de siguranţă şi calitate încă din faza de proiectare şi producţie,
prin intermediul creativităţii şi inovaţiei, care ocupă un rol extrem de important în obţinerea
performanţei companiei şi care continuă, inclusiv în cazul contractării cu terţele părţi şi
până când produsele ajung la clienţi şi consumatori. Comunicarea în acest sens este vitală,
fie că este vorba despre ingredientele utilizate sau rezolvarea situaţiilor de criză, deoarece
reprezintă responsabilitatea companiei pentru menţinerea imaginii cucerite prin mărcile
proprii în numeroase spaţii de pe glob. Experienţa companiei luate în studiu ar putea
genera un mecanism complex de adaptare la exigenţele protecţiei consumatorilor, util pe de
o parte managamentului şi pe de altă parte organismelor guvernamentale şi
interguvernamentale cu sarcini în elaborarea legislaţiei specifice.