Securitatea şi protecţia consumatorului
Autor:Cristina Burghelea
JEL:D18, D63
DOI:
Cuvinte cheie:satisfacţia consumatorului, calitatea produselor, manipularea
consumatorului, siguranţă alimentară, activitate de consum
Abstract:
Scopul acestui articol este de a analiza conexiunea dintre raţionalitate şi
emotivitate în formarea comportamentului de cumpărare şi incidenţa asupra acestora a unor
stimuli externi cum sunt recomandările specialiştilor sau publicitatea. Aceşti stimuli externi
pot fi utilizaţi pentru a manipula comportamentul de cumpărare şi consum în defavoarea
intereselor legitime ale consumatorului.
Articolul presupune o perspectivă structurată a cercetării comportamentului
consumatorului dar şi asupra calităţii vieţii trăite. Scopul lucrării este de a atrage atenţia
asupra comportamentului raţional al oamenilor puşi să aleagă nu de puţine ori între calitatea
unui produs şi nevoia de satisfacţie a trebuinţei imediate, individuale. Proiectivitatea
motivaţională a comportamentului eului consumatorului exercită o forţă deosebită asupra
individului care se lasă atras spre o sursă provocativă având drept rezultat faptul că o dată
cu orientarea selectivă spre sursa de atracţie, ea asigură dirijarea conduitei în conformitate
cu iradierea exercitată de această sursă. Identificarea numeroaselor variabile care duc la
apariţia ideii de achiziţie determină schimbarea centrului de polaritate care este constituit
din predispoziţii care stau la baza receptivităţii produsului şi implicit sugestiei de
cumpărare. Fidelizarea faţă de produse creează anumite stări tensionate care stau la baza
existenţei universului incertitudinii alegerii oferindu-i o anumită stabilitate în timp.
Calitatea produselor poate duce la creşterea sănătăţii individului dar şi a societăţii căreia îi
aparţine. Sănătatea înseamnă viaţă şi o viaţă în care nivelul de alegere a ceea ce este mai
bun pentru individ şi organizaţia din care provine duce la absolutizare atunci putem spune
ca ne-am îndeplinit misiunea de a da o şansă la reuşită şi generaţiilor care vin din urmă.