Soluţionarea alternativă a litigiilor prin mediere, în domeniul serviciilor bancare din românia
Autor:Carmen Bălan
JEL:G28, K29, L84, M31, M38
DOI:
Cuvinte cheie:soluţionarea alternativă a litigiilor, mediere, mediator, servicii bancare
Abstract:
Acest articol îşi propune să exploreze stadiul implementării medierii ca modalitate
de soluţionare alternativă a litigiilor dintre consumatori şi furnizorii de servicii bancare, în
România. Importanţa temei este generată de creşterea numărului de reclamaţii ale
consumatorilor, referitoare la serviciile bancare din România şi de preocupările actuale, la
nivel european, de a identifica metode extrajudiciare pentru soluţionarea litigiilor dintre
consumatori şi agenţii economici. Principalele obiective ale cercetării constau în studierea
următoarelor aspecte: sistemul de reglementare a medierii la nivelul Uniunii Europene;
sistemele de mediere axate pe serviciile bancare, în Statele Membre; cadrul actual de
reglementare a medierii în România; sistemele de mediere existente şi nivelul lor de
dezvoltare pe piaţa românească a serviciilor bancare. Metoda de cercetare aplicată are un
caracter exploratoriu. Concluziile clarifică stadiul actual al medierii disputelor privind
serviciile bancare în România. În acest cadru, recomandările se referă, printre altele, la
organizarea unei etape de cercetare ulterioare, care poate contribui la fundamentarea
deciziilor viitoare, de îmbunătăţire a protecţiei drepturilor şi intereselor consumatorilor.