Consumul din perspectiva împlinirii vieţii umane
Autor:Constantin Popescu, Silvia-Florina Popescu si Cristina Stroe
JEL:A11, O10, O11
DOI:
Cuvinte cheie:consum sănătos, educaţia consumatorului, dreptul la educare, subconsum şi
hiperconsum, paradoxul fericirii, imperativele vieţii umane
Abstract:
În momentul actual, caracterizat prin sintagma „societate de hiperconsum”,
asistăm la o supradimensionare fără precedent a dorinţelor de consum, asociată cu o
schimbare fundamentală în plan cultural valoric. Studiul îşi propune să analizeze, pe baza
unei vaste literaturi ştiinţifice, cauzele şi efectele acestei hipertrofieri a consumului, pornind
de la premisa enunţată de Oswald, „..performanţa economică nu este interesantă
intrinsec....Aspectele economice contează numai în măsura în care ele îi fac pe oameni mai
fericiţi”. De asemenea, în contextul în care în cadrul ştiinţei economice se conturează cu tot
mai multă claritate o nouă paradigmă asupra a ceea ce înseamnă dezvoltare economică, în
care valoarea fundamentală este aceea de sănătate a viului, înţeleasă ca un ansamblu de
parametri ce conturează o evoluţie normală şi de dorit, am analizat modul în care s-ar putea
realiza trecerea către un model sănătos de consum. Pentru aceasta, din perspectiva
protecţiei consumatorului, considerăm că educaţia pentru un consum sănătos este un
răspuns potrivit care poate genera o schimbare durabilă a pattern-ului actual de consum,
către un comportament mai generos în viziune intergeneraţională şi care să susţină totodată
un înalt nivel al calităţii vieţii pentru generaţiile ce coexistă şi se succed.