Consumul de servicii publice de îngrijire şi educare a copiilor: o abordare din perspectiva utilizatorului
Autor:Speranţa Pirciog, Aniela Matei, Bertha Sănduleasa si Mihaela Ghenţa
JEL:I21, H4
DOI:
Cuvinte cheie:servicii publice, servicii publice de îngrijire şi educare a copiilor în
grădiniţe, drepturile consumatorilor, consumul de servicii publice de îngrijire şi educare a
copiilor
Abstract:
Serviciile publice de îngrijire şi educare a copiilor sunt servicii complexe ce
determină o relaţie ce se stabileşte între un furnizor şi un consumator de astfel de servicii.
În 2002, Consiliul European reunit la Barcelona, a stabilit ca până în 2010, ţările membre să
dezvolte servicii de îngrijire şi educare a copiilor pentru cel puţin 90% dintre copiii cu
vârste cuprinse între 3 ani şi vârsta de şcolarizare obligatorie, urmând să stimuleze în acest
sens consumul de servicii publice de îngrijire şi educare a copiilor.
Scopul acestui articol este de a analiza consumul de servicii publice de îngrijire şi
educare a copiilor în grădiniţele româneşti. Prima parte oferă clarificări conceptuale
referitoare la consum şi la consumatorii de servicii publice de educare şi îngrijire a copiilor,
iar în partea a doua sunt analizate drepturile copiilor şi părinţilor la astfel de servicii. Ultima
parte prezintă o serie din rezultatele unei anchete exploratorii pe bază de chestionar
realizate în Bucureşti referitoare la calitatea serviciilor furnizate în cadrul învăţământului
preşcolar din perspectiva utilizatorilor: părinţi de copii preşcolari. Rezultatele demersului
arată că existenţa unor reglementări legislative în domeniu, accesul la servicii calitative şi
costul acestora sunt elemente cheie în determinarea consumului de astfel de servicii.