Alianţe pe verticală între companiile de retail şi producători în industria modei
Autor:Bernhard Swoboda, Nicolae Al. Pop and Dan Cristian Dabija
JEL:M3, M31, L81
DOI:
Cuvinte cheie:industria modei, lanţ valoric, alianţe pe verticală, cooperare
Abstract:
Chiar dacă firmele pe verticală domină piaţa mondială a modei de ani buni, s-a
făcut foarte puţină cercetare cu privire la alianţele dintre companiile de retail non-verticale
şi companiile producătoare din acest sector. Această lucrare analizează alianţele verticale
din perspectiva a 98 de companii de retail tradiţionale şi 104 producători din industria
modei. Bazându-se pe o abordare a lanţului valoric orientată spre proces, rezultatele arată
modul în care sunt văzute piaţa primară şi lanţul de distribuţie în contextul alianţelor,
îndeosebi în termeni de competenţe proprii, potenţial de cooperare perceput şi nivel de
cooperare obţinut. Datele arată că retailerii şi producătorii văd potenţialele de cooperare în
activităţile lanţului valoric cu nivele atât mari cât şi reduse de competenţă proprie. În al
doilea rând, datele arată că nivelele potenţiale de cooperare identificate de ambii parteneri
şi nivelele de cooperare obţinute au valori diferite. În al treilea rând, datele arată relaţia
dintre nivelele de cooperare obţinute în activităţile lanţului valoric şi gradul de succes în
cifra de afaceri, costuri şi timpul până la plasarea produselor pe piaţă.